Jag fortsätter att berätta om min undervisning utifrån Dylan Williams bok Att
följa lärande.
Att tydliggöra och skapa förståelse för lärandemål är den första strategin
som William tar upp i sin bok. I samband med det skriver han också om vikten
att skapa förståelse för de olika nivåerna i kunskapskraven (han använder inte
begreppet kunskapskrav utan kriterier för framgång). Frågan gäller hur
eleverna ska förstå vad som skiljer nivåerna i kunskapskraven åt? Att använda
matriser är ett sätt för lärare att tydliggöra detta. Men bara matriser räcker
inte. Vi lärare måste se till att eleverna begriper vad som står i
matriserna för att de ska vara effektiva verktyg för elevernas lärande.
Bedömningsforskaren Anders Jönsson vid Malmö högskola,uttalar sig intressant om
matriser i en intervju på Skolverkets hemsida, läs här. Han menar, precis som William, att
matriser bör bearbetas i undervisningen. Ett sätt för läraren att göra
det är att använda elevexempel och låta elever läsa och bedöma dem utifrån den
matris som är aktuell i undervisningen. William berättar om en högstadielärare,
som innan eleverna ska skriva sina labbrapporter, plockar fram några från förra
årets klass, avidentifierade, och så ska klassen gruppvis avgöra om några
arbeten är bättre än andra utifrån den matris som finns. På så sätt får
eleverna själva använda begreppen i matrisen. Nedan berättar jag om hur
jag använder mig av denna modell i Svenska 1 i samband med att eleverna ska skriva
sin första text.
Det första lärandemålet vi börjar med i åk 1 är att skriva intressanta
texter anpassade till en specifik kommunikationssituation. Eleverna ska skriva
en text som presenterar dem själva på klassbloggen. I samband med det ska vi
också jobba med språkriktighet. Jag har gått igenom skrivprocessen med stort S – allt som har med skriva
att göra börjar ju på S! Ni vet, man spånar, sovrar, sorterar, skriver, skriver
om etc! Vi spånade tillsammans vad man kan ta upp i en sådan presentation och
eleverna fick i uppgift att göra en tankekarta på sitt eget porträtt till nästa
gång. På den lektionen visade jag eleverna matrisen för uppgiften, se här. I samband med det gick jag igenom de
olika aspekterna vi lärare bedömer texter utifrån. Vi granskar texttyp,
innehåll, disposition och sammanhang och språk och stil.
Därefter fick de undersöka två exempel på självporträtt som jag skrivit om mig
själv. Denna gång använde jag mig alltså av egen tillverkade exempel. Uppgiften var att granska kvaliteten i de bägge texterna utifrån de
aspekter som tas upp i matrisen. Mina två versioner av självporträtt finns här..
Eleverna
avgjorde snabbt vilken de tyckte var bäst, nämligen den andra. Deras
uppgift blev sedan att med hjälp av begreppen i matrisen diskutera varför den
är bättre. Härigenom kunde jag åskådliggöra matrisen tillsammans med eleverna.
Den första texten ger ett vardagligt intryck, menade eleverna. Ja, vad är
det som gör det? Och så kunde jag lyfta att meningsbyggnaden i den liknande
talspråket med subjektet först i nästan varje mening och därför inte var så
varierad. I den andra texten vänder du dig till oss med frågor, menade
eleverna. Ja, den är mer mottagaranpassad kom vi fram till då. Och så
gick vi vidare till att tala om disposition och sammanhang, innehåll och språk
och jämförde de bägge texterna. På så sätt åskådliggjordes skillnaderna i
textkvalitet för eleverna med hjälp av begrepp i matrisen. Textexempel
har ju också den funktionen att eleverna får en bild av hur man kan skriva,
vilket gör uppgiften lite lättare för dem. De har ett exempel att härma. Vid nästa
lektionstillfälle ska de få ge respons på en kamrats text samt slutligen
värdera sin egen text med begrepp från matrisen. Det här är ett exempel på hur matrisen kan bli ett verktyg i elevernas lärande genom att den används av både läraren och eleverna i undervisningsprocessen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar