söndag 2 februari 2014

Pearltree - ett smart sätt att samla länkar

Jag skickar en hel del tips på länkar till mina svensklärarkollegor på skolan. Kanske någon tycker att vi borde samla dem någonstans, på Fronter till exempel. Istället för det vill jag visa hur jag sedan en tid tillbaka organiserar alla webbplaster som jag stöter på och vill spara. Tidigare samlade jag bra länkar i favoriter på Google, men jag hade ingen bra ordning på dem där.  För någon månad sedan  fick jag ett tips på det digitala verktyget Pearltrees där man kan organisera alla sina länkar på ett smart sätt. Jag skaffade ett konto och började ordna allt jag samlat under olika rubriker: Språk i Norden, Litteraturundervisning, Läsförståelse etc.  Det gick faktiskt att importera alla bokmärken från Google också. Det fina med Pearltrees är att samtidigt som du samlar på dig länkar så kan andra ta del av vad du har och låna. Du kan också kika in på andras konton och låna "pärlor" de samlat. Numera när jag hittar en bra länk sparar jag den alltid under rätt rubrik på Pearltrees. Smart! Här finns mycket att upptäcka. Ett konto skaffar du här. Om du vill kolla in mina länkar, sök efter frokencharlotta.Varsågod att plocka pärlor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar