Just nu läser jag Kejsaren
av Portugallien av Selma Lagerlöf i min Na3:a. Vi ska träna
förmågan att göra textnära analyser. Själv älskar jag boken om den fattige torparen Jan i Skrolycka vars hela liv förändras när han får sin nyfödda dotter i famnen. Men samtidigt förstår jag att det är en svår bok för eleverna att ta sig igenom – de möter ett helt annat samhälle (inte mycket igenkänning här!) och språket är starkt färgat av sin tid och av den värmländska dialekten. Här har jag haft glädje av att arbeta med de lässtrategier jag tidigare skrivit om på bloggen. Under läsningen av Kejsaren av Portugallien har vi använt de fyra strategier som ingår i reciprok läsundervisning; att förutspå innehållet, att ställa frågor, att reda ut oklarheter och att sammanfatta.
förmågan att göra textnära analyser. Själv älskar jag boken om den fattige torparen Jan i Skrolycka vars hela liv förändras när han får sin nyfödda dotter i famnen. Men samtidigt förstår jag att det är en svår bok för eleverna att ta sig igenom – de möter ett helt annat samhälle (inte mycket igenkänning här!) och språket är starkt färgat av sin tid och av den värmländska dialekten. Här har jag haft glädje av att arbeta med de lässtrategier jag tidigare skrivit om på bloggen. Under läsningen av Kejsaren av Portugallien har vi använt de fyra strategier som ingår i reciprok läsundervisning; att förutspå innehållet, att ställa frågor, att reda ut oklarheter och att sammanfatta.
Innan vi började läsa aktiverade vi bakgrundskunskap (en
annan lässtrategi!) kring det samhälle boken beskriver – i detta fall det gamla
bondesamhället med sin tydliga sociala hierarki. Genom att eleverna får aktivera
vad de redan vet om ämnet gör de sig förberedda på att gå in i bokens värld. Vi
pratade om vad det fanns för olika samhällsklasser i det gamla bondesamhället. Vi
pratade också om vilka olika byggnader som fanns – gårdar, torp, skolbyggnader
och kyrkor. Efter att ha aktiverat elevernas förkunskaper kunde jag berätta om
huvudpersonen, torparen Jan vars hustru precis ska föda parets barn när boken
börjar. Hur gick det till när kvinnor födde barn förr i tiden? frågade jag och
så förutspådde vi handlingen lite innan läsningen tog vid. Jag läste första
kapitlet högt för eleverna (de och jag uppskattar högläsning!)och modellerade
strategin med frågor till innehållet. Jan är ju inte alls glad över
tilldragelsen. Han sitter ute i vedboden och är ganska så genombedrövad. Han
känner sig tillbakasatt och ringaktad i byn och oroar sig dessutom över allt
besvär han och hustrun kommer få nu med barnet och allt. Varför är han inte glad? funderade vi
över. När barnet äntligen är fött får Jan komma in i stugan och barnmorskan ger
det lilla nyfödda flickebarnet till honom. Efter det är allt förändrat för Jan
– han känner för första gången i sitt liv av sitt klappande hjärta och efter
denna stund förändrar kärleken till den lilla dottern hela hans liv. Hur kan
det komma sig att Jan aldrig känt av att hjärtat kan klappa snabbt ibland? diskuterade
vi. Högläsningen fortsatte några kapitel. Efter varje kapitel fick eleverna
ställa frågor, reda ut oklarheter och leta efter nyckelmeningar som
sammanfattar innehållet. Det gick riktigt bra! Här finns mycket att undra över
och ställa frågor kring. När eleverna letar nyckelmeningar gör de också en analys
av det viktiga i kapitlet. I slutet av boksamtalet förutspådde vi fortsättningen.
Hur ska det gå för Jan? Verkar han inte lite tokig? Kommer Klara Fina, som
dottern heter, alltid att vara lika glad över pappans kärlek? Kommer hon att
vilja frigöra sig? Jag tror att klassens olika hypoteser skapade nyfikenhet
inför den fortsatta läsningen hemma.
Än så länge har vi haft tre boksamtal: varje samtal har
utgått ifrån strategierna och eleverna har suttit gruppvis och diskuterat sina
frågor, oklarheter och tillsammans letat nyckelmeningar som de redovisat för de
andra grupperna. Jag har följt upp det i ett avslutande gemensamt samtal då vi
har förutspått vad som kommer att hända. Parallellt har vi analyserat
berättarteknik, personskildring etc.
Spännande med den textnära läsningen!
SvaraRaderaTar med mig detta till nästa läsår då vi ska läsa den här boken. Tack för bra blogginlägg! /Karin
SvaraRadera