Förra veckan skrev jag om de mål som vi har i vårt arbetslag
inför kommande läsår. Att utveckla vår användning av IKT i undervisningen är ett av dem. Ett annat mål är att bli bättre på att tydliggöra målen i undervisningen för eleverna. Samtidigt som vi skrev vår förbättringsplan började jag läsa den engelske skolforskaren Dylan Williams bok Att följa lärande som kom ut på svenska
i vår. William är en frontfigur inom
fältet formativ bedömning. Under våren har han besökt Sverige och haft stora
föreläsningar i flera städer, bl.a. i Lund där lärare och rektorer från hela
kommunen, närmare 2000 personer, deltog. Läs här om det besöket: Dylan
William i Lund. Lunds kommun har startat ett projekt som rör bedömning för
lärande och Williams besök var startpunkten för detta.
Att följa lärande
är en lättläst bok (gick betydligt snabbare att läsa än Hatties Synligt lärande). I den första delen tar
William upp argument för formativ bedömning. Därefter kommer hans fempunkts- program för hur man kan utveckla arbetet med formativ bedömning i klassrummet. De
fem punkterna är;
1.
Att klargöra, delge och skapa förståelse för
lärandemål och kriterier för framsteg
2.
Att ta fram belägg för elevernas prestationer
3.
Att ge feedback som för lärandet framåt
4.
Att aktivera eleverna som läranderesurser för
varandra
5.
Att aktivera elever till att äga sitt eget
lärande
Det är den första punkten, om hur man kan delge, klargöra och skapa förståelse för
lärandemål och kriterier för framgång, som jag tar upp i detta blogginlägg.
Att
detta är viktigt för att vi ska nå framgång i undervisningen är nog en självklarhet,
men ibland tar vi kanske bara för givet att eleverna förstår målet och vi ägnar inte så mycket tid åt att se
till att eleverna verkligen förstår det.
Att följa lärande
blev alltså en passande läsning nu när jag skulle börja planera undervisningen
och vara tydlig med lärandemålen. Hur gör man då detta på bästa sätt, enligt
William? Först och främst är det viktigt att vi lärare har klart för oss vad
målet med lektionen vi ska genomföra är och att vi är intresserade av
att veta om eleverna lär sig det som är vår intention att de ska lära sig. Sedan är det inte säkert att varje lektion ska
börja med att vi berättar målet med lektionen för eleverna. William berättar om
skoldistrikt i USA som infört det som en regel: att varje lektion ska börja med
att lärandemålet anges. Men det kan leda till en slentrianmässig rutin. Alla
gör det, men sedan betyder det inte så mycket. Istället måste man fundera över när i undervisningsprocessen, det är lämpligt att presentera lärandemålet
och vinnlägga sig om att eleverna verkligen förstår målet. Många gånger är det säkert
lämpligt i början av en lektion men ibland kan det motverka sitt syfte. William
ger en del sådana exempel i boken. Att vara överdrivet noga med att ange vad
eleverna ska lära sig har också risker, enligt Willimam. Han skriver: ”Ju
tydligare man är med vad man önskar, desto mer troligt är det att man får det,
men det är mindre sannolikt att det blir meningsfullt.” Se där, vilken
balansgång vi lärare går! För egen del kommer jag nog ändå att börja med att
tydliggöra målet i början av lektionen. Någonstans måste man ju börja!
När jag presenterade innehållet i kursen Svenska 3 första
lektionen hade våra treor precis haft en ordentlig genomgång av gymnasiearbetet,
vilket antagligen påverkade vad de mangrant i klassen ville börja med, nämligen
arbetsområdet vetenskaplig text. De
ville känna sig säkra på den genren inför gymnasiearbetet. Okej, tänkte jag,
bra idé, och så gjorde jag en planering
där jag försökte tänka igenom vad jag vill att eleverna ska lära sig vid varje
tillfälle. Det övergripande målet är: Att
förstå hur man skriver vetenskaplig text. Här är den planeringen: Arbetsområde: Vetenskaplig text
Williams första punkt handlar, förutom att klargöra och
skapa delaktighet i målen för lärandet, också om att delge och skapa förståelse
för olika kvaliteter ett elevarbete kan uppvisa. William förespråkar användandet
av matriser. Men matriser ska, precis som lärandemål, inte användas slentrianmässigt.
Eleverna måste förstå vad som står i matrisen och kunna använda den
självständigt. Ett sätt att uppnå detta är att låta elever ta del av
elevexempel, både mindre goda och goda sådan, allt för att de ska lära sig att
känna igen arbeten som har god kvalitet. En viktig uppgift för oss lärare är,
enligt William, att hos eleverna utveckla ”en näsa för kvalitet”. Vad skiljer
en lyckad text från en mindre lyckad text? Genom att låta elever ta del av
olika elevtexter inom den genre de ska skriva i, och bedöma texterna utifrån den matris som används, kan man
utveckla den förmågan. Här ger William en rad olika exempel på klassrumsaktiviteter
man kan använda sig av. När det gäller
mitt arbete med vetenskaplig text i åk 3 önskar jag att jag hade lite olika
elevexempel att använda mig av.
I kursen Svenska 1, är det första lärandemålet vi ska arbeta
med att skriva korrekta och intressanta
texter. Eleverna ska skriva en presentation av sig själva, i form av ett
brev till klasskamraterna och det ska sedan publiceras på klassbloggen. Till den
uppgiften har jag själv skrivit brev till klassen, ett mindre bra – utan styckeindelning
– med en del skrivfel och outvecklat innehåll – och ett som jag arbetat mer med
och som är tänkt att illustrera en fyllig text med tydlig struktur och en del
goda formuleringar. I det här sammanhanget kommer jag alltså, till skillnad
från när det gäller vetenskaplig text, att ha exempel som eleverna kan använda
för att bedöma utifrån matrisen. Här är planeringen till det arbetsområdet. Obs –
matrisen inte klar.Arbetsområde: Att skriva korrekt och intressant
I kommande blogginlägg kommer jag ta upp andra strategier i Dylan
Williams bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar