söndag 18 augusti 2013

Hur man kan använda sociala medier i undervisningen

Att skriva förbättringsplaner har varit en punkt på dagordningen i alla arbetslag på Sydgym under A-dagarna. I mitt arbetslag kom vi överens om att utveckla vår användning av IKT (informations- och kommunikationsteknik). Nästa läsår har vi ett system där varje elev har en dator i undervisningen och det gäller att vi är beredda på att använda datorer på bästa sätt för elevernas lärande.  Ett sätt att arbeta med IKT i undervisningen är via sociala medier. Bloggen är, till exempel, ett sätt att synliggöra elevernas lärande och skapa forum där elevernas texter läses, diskuteras och utvecklas. Jag har använt mig av blogg i undervisningen tidigare, både i svenskan där elever skrivit insändare och gett feedback på varandras texter, och i religion där de haft etiska diskussioner på bloggen.  

Det finns flera bloggverktyg att välja mellan. Det här läsåret har jag tänkt använda blogger, som är lätt att arbeta med. Se här: blogger. Tidigare använde jag WordPress, som också fungerar bra men jag tycker blogger är lite enklare. Blogger drivs av Google och synkar bra med deras andra tjänster. Jag har skapat en första klassblogg till NA12A som ser ut så här: Na12a på nätet. Än så länge inte mycket att se, men snart kommer mitt första inlägg som jag tänkt ska ha rubriken: Idrott och politik – hör det ihop? Om regnbågsmålade naglar i friidrotts-VM. Tanken är att eleverna ska diskutera efter mitt inlägg, som presenterar den aktuella frågan. Lite pill är det i början med en blogg, framför allt eftersom man måste lägga till alla elever som medlemmar i bloggen. Det gör man via deras e-post. Men när det väl är gjort är allt bäddat för aktivitet på bloggen. Om någon vill ha hjälp att komma igång med blogger är det bara att höra av sig :).

Ett annat socialt medium som jag tänkt prova med eleverna är twitter. En kollega här på skolan, Fredrik Karlsson, har redan använt det med framgång för att diskutera böcker med eleverna. Nu vill jag också prova. På just twitter delades häromdagen en bra illustration på hur man kan använda sociala medier i undervisningen.  Det var läraren Karin Brånebäck som länkade till sin intressanta blogg Kilskrift. Hon skriver om IKT, flippat klassrum och andra spännande saker om skolan. Här kommer illustrationen: 

The Use of Social Media in School
Source: The Use of Social Media in School

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar