Om hur vi
ställer frågor
Sommarens läsning avslutades med den brittiska
barnboksförfattaren Aidan Chambers. Han har skrivit en klassisk bok om boksamtal
Böcker inom oss, som gavs ut första
gången 1991. Jag läste en reviderad och utökad utgåva från 2011. Läsningen fick mig att fundera över de frågor
vi använder i samtal om böcker, kanske egentligen om karaktären på frågor i
undervisningen överhuvudtaget. Chambers betonar, i likhet med andra som skrivit
om boksamtal, hur viktigt det är att utgå ifrån läsarnas egna frågor, men han
uppehåller sig även en del kring hur
vi lärare formulerar frågor till eleverna. Många gånger när vi ställer frågor, vill vi att eleverna ska motivera sig och förklara hur de kommit fram till
ståndpunkten. Vi frågar dem: Varför? Varför tycker du inte om det stället i
texten? Varför gillar du boken? Varför tycker du språket är svårt? etc. Chambers är kritisk mot frågan ”varför?” och anser att lärare bör undvika den. Han menar att det är den
mest hämmande frågan som finns, framför allt för att den har en förhörsliknande
och utmanande karaktär. Det gav mig en ordentlig tankeställare. Otaliga är de
”varför?” jag skrivit i kanten på elevers texter när jag velat de ska utveckla
sitt resonemang, otaliga är också de ”varför? ” jag använt mig av i samtal av
olika slag. Jag funderar nu över hur det egentligen har fungerat för eleverna och är benägen att hålla med Chambers. Efter att ha läst de transkriberade autentiska
boksamtal som finns i Böcker inom oss
inser jag att hur vi ställer frågor påverkar samtalets karaktär.
Men hur ska vi då ställa frågor till eleverna?
Vi vill ju att de ska motivera och
förklara sina intryck. Chambers föreslår inledningsorden Jag undrar… (på engelska Tell
me…). Jag undrar bjuder in till samtal – visar att någon är genuint intresserad
av vad du har kommit fram till eller tänker. Jag undrar inleder ett samtal snarare än ett förhör, menar Chambers.
Det betonar ett uppriktigt intresse hos den som leder samtalet och ställer
frågorna. Andra frågor som Chambers tycker man ska vara försiktig med när
det gäller boksamtal är: Vad tror du
boken egentligen handlar om? Vad tror du författaren vill säga? Det är
stora frågor som handlar om bokens djupare innebörd. Svaren på de frågorna
måste växa fram genom samtalets gång, upptäckas, diskuteras fram tillsammans med
eleverna så att man stegvis gemensamt förstår det djupare innehållet i texten. Och för att det ska ske måste läraren ställa frågor som hjälper läsaren att upptäcka och förstå texten. Boken
innehåller en mängd goda exempel på sådana frågor.
Aidan Chambers har en övergripande modell för boksamtal som
utgår från fyra grundfrågor:
Jag undrar…
·
…om det var något du gillade i boken?
·
…om det var något du inte gillade?
·
…om det var något du inte förstod eller tyckte
var svårt? Om du har några frågetecken?
·
…om du la märke till några mönster eller
kopplingar?
Chambers förklarar hur man rent praktiskt kan gå till väga i
ett samtal utifrån grundfrågorna. Man ber eleverna att först bara tala i
rubrikform utifrån frågorna och skriver upp dessa i spalter. När alla elever i
gruppen fått komma med sina rubriker och de är synliga i spalter på tavlan
t.ex. vaskar man gemensamt fram samtalsämnen utifrån listorna. Flera elever har
kanske uppskattat samma sak, eller gjort kopplingar åt samma håll. Då börjar
samtalet där. På det här sättet vinnlägger sig läraren om att samtalsämnen
utgår från elevernas läsning samtidigt som allt synliggörs.
Frågorna ovan är grundfrågor – de räcker inte för att
upptäcka allt i en bok. Chambers exemplifierar också andra typer av frågor som
läraren bör gå vidare med – allmänna
frågor och specialfrågor kallar
han dem. Lärarens roll i samtalet är att ställa frågor som visar eleverna en
väg in i boken. En svårighet som kan uppstå i boksamtal av olika slag är att
eleverna kan glida iväg och hamna utanför texten. En bra fråga att använda sig
av då, menar Chambers, är: Hur vet du det?
Var någonstans i boken märker du det? Det för tillbaka eleverna till det som är
utgångspunkt för hela samtalet, nämligen texten.
En utmaning med boksamtal, ja, med samtal överhuvudtaget i
klassrummet, är att få dem att leda någonstans och inte bara bli ett utbyte av
olika subjektiva åsikter. Lärarens roll är, enligt Chambers, att se till att ge
samtalet en röd tråd så att det leder till en gemensam framdiskuterad betydelse
av läsningen. Det här kan jag själv tycka är så svårt – jag erinrar mig många
tappade trådar i samtal. Ibland går jag ut ur klassrummet och tänker: Vad kom
vi egentligen fram till? Vart ledde vårt samtal idag? Jag tröstar mig med att
eleverna i alla fall fick uttrycka sina åsikter. Ja, ibland når man inte hela
vägen fram. Chambers bok får mig att tänka att jag nog borde förbereda mina
samtal ännu mer och göra klart för mig vad som kan få vara subjektivt tyckande
och vad som vi bör komma fram till gemensamt under samtalet med min ledning.
Samtal om texter av olika slag är och bör vara en viktig del
i svenskundervisningen. Böcker inom oss
ger mycket god vägledning till oss svensklärare i konsten att samtala med elever.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar